Rzut
Jeśli weźmiesz raczej ciężki obiekt, jakim jest kula i
naśladujesz ruch rzutu dolnego zauważysz, że kula nabiera własnego
rozpędu. To jest zasada wahadła. Zasada ta stanowi klucz dobrego rzutu.
Jeśli chodzi o wagę kuli, używaj takiej kuli, którą możesz wygodnie
kołysać w jedną i drugą stronę. Kula jest za ciężka, jeśli powoduje
wygięcie talii do tyłu lub jeśli ręka nasza nie może utrzymać kuli
podczas rozmachu.
1-SZY KROK
(kula jest w pozycji zewnętrznej)
Nowym
graczom zalecany jest rozbieg składający się z 4 kroków. Później można
dodać piąty krok. Wykonuj każdy krok prosto, zdecydowanie do przodu.
Tylko ostatni krok, który obejmuje poślizg, powinien być inny. Podczas
tego kroku prawa noga schodzi w dół razem z kulą, dotykając
powierzchni, powodując poślizg kuli do przodu. Wtedy ciężar (waga)
przechodzi do tylu na stopę powodując hamowanie, aż do zatrzymania się w
miejscu. Pierwszy krok powinien być najkrótszy. Ostatni krok, ponieważ
obejmuje poślizg, powinien być najdłuższy. Myśl o uderzeniu metronomu
1-2-3-4, aby utrzymać równe tempo. Dla praworęcznych graczy układ
kroków to: prawa, lewa, prawa, lewa,. Dla leworęcznych odwrotnie , tzn.
lewa, prawa, lewa, prawa itd.
POŁĄCZENIE KROKÓW Z RZUTEM
Wykonanie
zamachu kulą oraz kroki nie są trudnymi ruchami, problem jedynie może
stanowić ich koordynacja. Od tego zależy, czy pierwsza faza rzutu
zostanie wykonana płynnie. W momencie wykonywania rzutu ciało powinno
być w stabilnej pozycji, aby wykorzystać jednak siłę rozbiegu,
rzut powinien zostać wykonany w momencie zatrzymania się nogi
balansującej ciało z tyłu.Osiągnięcie najlepszego momentu do oddania
rzutu to wykonanie maksymalnego zamachu przed postawieniem ostatniego
kroku. Z tej pozycji, noga balansująca przesuwa się w bok a kulą
wykonujemy zamach do przodu.. Jest to dobra pozycja wyjściowa do
wykonania rzutu. Podczas trzech pierwszych kroków kula osiąga z tylu
maksymalną wysokość w zamachu. Następnie wykonywany jest ostatni krok,
zamach kulą w przód i wyrzut. Również kluczowa jest pozycja początkowa,
podczas pierwszego kroku kula znajduje się około 20-30 cm od klatki
piersiowej. Jest to pozycja wyjściowa do wykonania zamachu oraz drugiego
i trzeciego kroku.Zgranie kroków z zamachem jest kluczem do uzyskania
swobodnego i płynnego rzutu. Nie jest to sprawą prostą, nawet najlepsi
gracze pracują nad tym elementem rzutu. Próbując, należy się
skoncentrować na pierwszym ruchu kuli w stosunku do kroków. Po
wykonaniu pierwszego kroku, następuje zgranie zamachu kuli do tyłu, z
krokiem nogi balansującej, od tego momentu zaczyna się ruch kuli w
przód, zatrzymanie nogi balansującej z tyłu i na końcu sam rzut.
2-GI KROK
(kula idzie w dół)
WYRZUT l KOŃCOWE KROKI
Gracze
różnią się między sobą budową ciała oraz wiekiem, w związku z tym styl
każdego z nich może być unikalny. Jednakże pozycja, z której kula
bliska jest wyrzutu, u wszystkich wygląda mniej więcej podobnie. Kula
powinna być wyrzucona w momencie przekroczenia linii kostki nogi
balansującej ciało z tylu. Powinna ją minąć w odległości mniejszej niż 5
cm. Aby tego dokonać kolana oraz cale ciało wymagają lekkiego wygięcia
w przód, około 15-20 stopni. W ciągu całego podejścia, głowa powinna
pozostać nieruchomo ze wzrokiem skupionym na celu w oddali. Ręka,
którą nie rzucamy kuli, powinna być wyprostowana wzdłuż ciała, w celu
utrzymania lepszej równowagi. Jest to idealna pozycja do wykonania
rzutu, wykorzystująca równowagę ciała oraz kombinację zamachu z
momentem zatrzymania.
KROKI KOŃCOWE
W
każdym z rodzajów aktywności sportowej, w którym się uderza, kopie lub
rzuca. czy to pitkę, czy kulę, wymagana jest pewna sekwencja ruchów.
Przy grze w kręgle, również jest to konieczne. Zawsze można rozpoznać
dobrego kręglarza po ruchach, jakie wykonuje po wypuszczeniu kuli. Ramię
powinno wędrować do góry, powyżej linii barków, nie odchylając się na
prawo czy lewo. Mimo, iż nie ma to wpływu na dalszy bieg kuli, to ruch
ten pomaga w uzyskaniu maksimum efektu z wykonywanego zamachu oraz
utrwala nawyk równoległego do toru, prowadzenia ramienia.